Hoe kunt u goede hygiëne binnen uw winkel bewerkstelligen? [5tips]

Een goede hygiëne binnen uw winkel draag bij aan het conversiepercentage binnen uw retailonderneming. Sommige ondernemers zien het op peil houden van hun hygiëne als een kostenpost en een last, uiteraard denken wij hier als hygiëne-specialist heel anders over. Daarom hebben wij een aantal tips voor u, die bijdragen aan de hygiëne binnen uw onderneming (en dus bijdragen aan een verhoging van uw winkel conversie)

Download hier uw gratis schoonmaakplan voor winkels & retail

In deze download vindt u een u een voorbeeld van hoe een schoonmaakplan eruit zou kunnen zien. Uiteraard is dit slecht een voorbeeld! In de meeste gevallen is het nodig op het schoonmaakplan specifiek af te stemmen op de situatie zoals deze op uw locatie is.

Een gedegen schoonmaakplan heeft de volgende voordelen:

✔ Uw klanten waarderen een schone winkel
✔ Hygiene draagt bij aan het conversiepercentage van uw onderneming
✔ Uw medewerkers presteren beter in een schone omgeving

Voornaam
Achternaam
Email
Niche

1 - Creëer en volg een goed schoonmaakplan

Een goed schoonmaakplan biedt houvast en duidelijkheid aan uw personeel. Het bepaalt wat en wanneer iets gedaan moeten worden en bijvoorbeeld door wie. Door uw personeel deze duidelijkheid te verschaffen komt dit niet alleen de totale bedrijfshygiëne ten goede maar stimuleert u ook de koopbeleving van uw potentiële klanten. Een goede geordende en schone winkel is voor uw klanten een extra motivatie om terug te keren naar uw winkel. Wat wij vaak merken is dat schoonmaken ervaren word als een kostenpost en iets wat eigenlijk een noodzakelijk kwaad is. Om winkeliers hier een beetje mee te ondersteunen hebben wij een gratis voorbeeld gemaakt van een schoonmaakplan voor winkels. Op deze wijze is het mogelijk het schoonmaakwerk gemakkelijk en goed uit te voeren volgens een vast protocol.

2 - Zorg voor een opgeruimde winkel

Het is gebleken dat klanten zich sneller thuis voelen in een nette en opgeruimde winkel. Dit zorgt ervoor dat klanten sneller geneigd zijn om terug te keren naar uw winkel, maar ook dat uw klanten sneller bereid zijn om (meer) geld uit te geven. Daarbij komt dat een rommelig omgeving de klant geen goede eerste indruk geeft en we weten allemaal dat we maar één kans hebben op een eerste indruk.

3 - Zorg voor voldoende frisse lucht

Voldoende frisse lucht draagt bij aan een zorgt voor een goede luchtkwaliteit, wanneer er te weinig frisse lucht aanwezig in een ruimte kunnen uw klanten last krijgen van hoofdpijn. Ook kunnen ziekteverwekkers langer in de lucht blijven hangen dit is slecht voor zowel uw personeel als voor uw klanten. Tegenwoordig maken grote winkelketens gebruik van geurmarketing. Met geurmarketing creëert u een omgeving waarin de klant zich prettig, fris, energiek, positief, welbehagen en/of ontspannen voelt. Aangename geuren geven het humeur een flinke boost. Elk zintuig heeft een eigen functie bij het waarnemen. Zo is ons visuele waarnemingsvermogen vooral geschikt om kennis over te dragen en is de reuk nauw verbonden met het geheugen en de emotie. In combinatie versterken ze elkaar. De zintuiglijke marketing maakt daar gebruik van. Als het plaatje helemaal klopt, stijgt de gevoelsbeleving enorm.

4 - Stimuleer een goede persoonlijke hygiëne

De meeste ziekteverwekkers gaan via onze handen over naar andere personen, maar ook naar de producten die u verkoopt. Daarom is goed handen wassen zeer belangrijk. Communiceer dit dan ook zowel naar uw klanten in bijvoorbeeld uw klanten toilet, als naar uw personeel. Het helpt ziekteverzuim te verlagen en zorgt ervoor dat producten die aan bederf onderhevig zijn langer goed blijven. Download hier een goede handenwas instructiekaart die u in uw toilet kunt ophangen.

5 - Zorg voor goede sanitaire voorzieningen

Schone en nette klanten toiletten zijn voor winkelend publiek een extra drijfveer om juist bij uw winkel naar binnen te gaan. Wanneer klanten kunnen kiezen tussen twee indentieke winkels waarbij het sanitair bij de een goed en schoon is en bij de andere winkel niet kiezen klanten voor de winkel met het schone sanitair. Ook goed bijgehouden en bijgevulde voorzieningen zoals papieren handdoekjes, toiletpapier, handzeep en een frisse geur dragen naast een schoon toilet bij aan een goede winkelervaring voor uw klant.

Een schoonmaakplan voor uw branche

Hygienesupply schrijft met regelmaat nieuwe blogartikelen met daarin schoonmaakplannen. Staat er geen schoonmaakplan voor uw branche bij? Stuur ons dan een bericht en schrijf u in op onze nieuwsbrief. Dan blijft u op de hoogte!

Voornaam
Achternaam
Email
Niche

Schoonmaakplan voor de keuken en restaurant

Ook in de horeca is hygiëne een bijzonder belangrijk gegeven. Er word veel gewerkt met onverpakt voedsel en dus is de kans op een besmetting erg groot wanneer er geen gedegen schoonmaakplan is.

Lees meer en download het schoonmaakplan

Schoonmaakplan voor supermarkten

Behalve een goede persoonlijke hygiëne is een goede bedrijfshygiëne van zeer groot belang voor de voedselveiligheid. Reiniging en desinfectie moeten daarom ook volgens een vast schoonmaakplan en een vast tijdschema gebeuren. Op de afdeling van de supermarkt zou een schoonmaakplan aanwezig moeten zijn om de medewerkers te begeleiden in hun reinigingstaken.

Lees meer en download het schoonmaakplan