Welke aspecten en ergonomische regels komen er voor in de Arbowet

De arbowet bevat veel voorschriften op het gebied van ergonomie en een gezonde en veilige werkomgeving.

Als werkgever moet gelet worden op de volgende zaken

  • Een veilige en gezonde organisatie van het werk
  • Voorkomen en beperken van risico’s voor veiligheid en gezondheid van werknemers
  • Een veilige en op de werknemer afgestemde inrichting van de arbeidsplaatsen, werkmethoden en arbeidsmiddelen
  • Variatie en tempo van de arbeid
  • Maatregelen bij gevaar en ongevallen
  • Voorkomen en beperken van ziekteverzuim van werknemers
  • Begeleiden van zieke werknemers
  • Bescherming van werknemers tegen seksuele intimidatie en tegen agressie en geweld

 

Bron: MKB Service Desk

De Arboregelgeving bestaat uit drie delen

  • De Arbowet beschrijft hoe je jouw arbeidsomstandighedenbeleid vormgeeft.
  • Het Arbobesluit is een uitwerking van de Arbowet en gaat dieper op een aantal specifieke situaties in.
  • De Arboregeling vult de bepalingen van het Arbobesluit nader in

Waarom zijn er ergonomische voorschriften?

Op de vraag waarom er ergonomische voorschriften zijn, zijn er twee mogelijke antwoorden

  • Om lichamelijk klachten te voorkomen.
  • Om psychische klachten te voorkomen.

We kunnen dus wel stellen dat ergonomische voorschriften zijn ontwikkeld om te voorkomen dat je op de langere termijn je werk niet goed meer zou kunnen uitvoeren. Ergonomisch werken en het naleven van ergonomische regels en voorschriften is dus vooral in het belang van de medewerker. Natuurlijk heeft de werkgever er ook belang bij omdat het ziekteverzuim bij het naleven van de ergonomische regelgeving structureel zou moeten dalen.

Ergonomische hulpmiddelen voor de schoonmaakbranche

Er zijn tegenwoordig zeer veel hulpmiddelen die de ergonomie enorm ten goede komen. Denk bijvoorbeeld aan het kantoor meubilair wat de afgelopen twintig jaar enorm is geëvalueerd van het normale bureau en de normale bureau stoelen tot aan in hoogte verstelbare bureaus en op maat gemaakte bureau stoelen. Ook in de schoonmaak is het aanbod in de schoonmaak enorm gegroeid. De opkomst van de microvezel reiniging is op ergonomisch gebied een hele grote stap vooruit geweest. Microvezel hoeft niet uitgespoeld te worden en dus ook niet uitgewrongen te worden (minder belasting op de polsen). Stelen op hoogte instelbaar zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. Ergonomische handvatten op borstels en handborstels zijn ontwikkeld voor een ergonomische greep.

Ook in de schoonmaak is het het tegenwoordig heel eenvoudig uw materiaal aan te passen aan de ergonomische voorschriften en regelgeving. Een goed arbobeleid met naleving van de ergonomische voorschriften draagt bij aan de een veilige en gezonde werkomgeving, verbetert de werksfeer en reduceert uw ziekteverzuim.

Advies over ergonomisch schoonmaken

Van al het verzuim bestaat 34% uit medewerkers die thuis zitten met fysieke ongemakken door een slechte werkplek ergonomie. Dit is meer dan een derde van het totale ziekteverzuim wat ontstaan is door werknemers niet van het juiste materiaal op te voorzien op hun werkplek. Uit een ander groot Europees onderzoek komt naar voren dat 35% van de werknemers aangeeft dat het werk wat ze uitvoeren hun gezondheid aantast. 24,7% van deze gevallen is te wijten aan rugpijn en 22,8% aan spierpijn. Ook in de schoonmaakbranche zijn deze cijfer de harde werkelijkheid. Wij zien in veel gevallen dat werkgevers het investeren in goede hulpmiddelen zoals ergonomische werkkarren of het inzetten van een microvezelsysteem zien als een onnodige kostenpost, echter uit bovenstaande cijfers blijkt dat het investeren in goede hulpmaterialen voor de schoonmaak ook een gigantische besparing op kan leveren op de ziektekosten binnen uw bedrijf. Wij zijn dus van mening dat goede en ergonomische schoonmaakhulpmiddelen een must zijn voor een gezonde en veilige werkomgeving van uw personeel. Op deze wijze beinvloed u niet alleen uw ziekteverzuim cijfers maar geeft u ook een positief signaal af naar uw klanten en naar uw medewerkers. Uiteindelijk zal dit ook de kwaliteit van uw werkzaamheden bevorderen.

Credits fotomateriaal: Health2work.nl

Schrijf u in op onze nieuwbrief en blijf op de hoogte!

Wilt u graag meer informatie over ergonomische voorschriften en ontwikkelingen in de reinigingsindustrie kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen via + 31 (0)345-724900. Bent u geintresseerd in de updates over hygiëne die wij hier regelmatig plaatsen dan kunt u zich hieronder inschrijven op onze nieuwsbrief.

Waarom moet u zich inschrijven op onze nieuwsbrief?

✔ Ontvang 5% korting op uw volgende aankoop

✔ Blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen de hygienebranche

✔ Ontvang hygiëne gerelateerde tips & tricks

* u ontvangt maximaal 1 email per maand en uw gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld.

Voornaam
Achternaam
Email